FAQ Korttidsleasing
Månadsavgiften för din Korttidsleasing täcker en helförsäkring, fordonskatt, sommar & vinterdäck, förvaring av sommar & vinterdäck samt skiftning av dessa om det sker på vår anläggning i Mora., vägassistans från biltillverkaren, ingen kontantinsats, serviceavtal. Det enda som inte ingår är förbrukningsartiklar som bränsle, AdBlue och spolarvätska (samt olja om den fylls på före schemalagd service). Kostnader för t.ex. parkering, trängselavgifter och fortkörningsböter ingår inte heller.
Vi lämnar ut bilen på vår anläggning i Mora på Skålmyrsvägen 32. Om inget annat har överenskommits.
Om ni önskar att ha flera bilar på Korttidsupplägg så ber vi er kontakta oss på +46(0)250-619 000
Du går in på www.xmore.se/korttidsleasing där du skickar in en intresseanmälan. Därefter kommer vi att kontakta dig inom kort för att bekräfta din bokning. Du kan också ringa oss på +46 (0)250-619 000.
Det ingår 2500 km/månaden. Abonnerar du t ex på en bil under 6 månader ingår det totalt 15000 km och dessa förvaltar du precis hur du vill.
Uppstår det övermil debiteras dessa med 2 kr/kilometer. Avstämning av mil görs när du återlämnar bilen och eventuella övermil faktureras på din slutfaktura.
Det kommer automatiskt utföras en kreditprövning vid lagd order. Vid denna kontrolleras din kreditvärdighet genom olika variabler såsom kreditpoäng, betalningsanmärkningar, inkomst i relation till prenumerationspriset osv. I vissa fall kan vi komma att behöva kompletterande uppgifter från dig och då kontaktar vi dig via email. Hyrdon har rätt att neka prenumeration.
De flesta av våra modeller kan vi leverera omgående. Om vi inte har just din bil tillgänglig så löser vi en bil under tiden du väntar på den.
Vårt sortiment skiftar från tid till annan och så gör även efterfrågan, därför kan det vara så att just den bilmodellen som du önskar är det
Vi tillämpar alltid förskottsbetalning av hyrorna både för Privatperson och Företag.
Privatperson
Betalning sker via kreditkort, en betalningslänk kommer att skickas till dig som SMS alternativt email. xmore AB tillämpar förskottsbetalning per hel kalendermånad. Första månadsavgiften skall vara betald innan du kan hämta din bil. För kommande månader kommer vi att skicka dig en betalningslänk där du senast den 20:e i varje månad betalar för din näst kommande månadshyra. Ett kvitto skickas via email efter varje betalning.
Företag
Är standardlösningen kreditkort på samma sätt som för privatpersoner, se ovan. Har företaget valt och blivit godkänt för fakturering så sker fakturering ca den 20:e i varje månad och avser då hyra för kommande hyresperiod.
Din Korttidsleasing startar så snart du tar emot din nya bil. xmore AB tillämpar abonnemang per hel kalendermånad. Detta medför att om du startar din Korttidsleasing ex den 14 mars så betalar du för resterande dagar i kalendermånad Mars samt för hela kalendermånad April på din första kortbetalning/faktura.
Ja, du kan byta bil upp till 3 gånger per år. Vi rekommenderar att bytet görs vid ett månadsskifte. Gällande uppsägningsvillkor gäller, se ”Hur säger jag upp min Korttidsleasing”
Minimumperiden för att prenumererar bil hos xmore AB är 30 dagar (1 månad) eller den bindningstid som valdes vid ingången
av avtalet.
Uppsägningstiden är minst 1 månad och måste göras senast den 20:e i kalendermånad. Hyresavtalet upphör den sista dagen i
den kalendermånad som följer på den månad då du kontaktade hyrbilsbolaget dock senast den 20:e i kalendermånaden för att
säga upp hyresavtalet. Om du till exempel väljer att säga upp hyresavtalet den 15 maj upphör avtalet den 30 juni.
Sker uppsägningen efter den 20:e i kalendermånaden till exempel 21 maj upphör avtalet den 31 juli.
Uppsägningen måste mejlas till enterprise@xmore.se och ska innehålla hyrestagarens samtliga uppgifter samt regnr på bilen.
Du mejlar in din uppsägning senast den 20:e i kalendermånaden till enterprise@xmore.se, före själva uppsägningsmånaden.
Ex: Uppsägningen sker den 19:e Mars då löper er prenumeration t.o.m sista vardagen i kalendermånad April.
21 år fyllda och haft körkort minst 1 år.
Ja, det är du som kontraktinnehavare som har ansvar för vem som framför fordonet.
Fråga oss om detta så får ni ett pris för just er leverans.
Service/uppdatering av bilen ingår i ditt abonnemang. Du måste alltid kontakta xmore AB när detta uppstår och så ordnar vi en tid på en verkstad nära dig.
Du måste säkerställa korrekt däcktryck och korrekta nivåer av motorolja och andra vätskor enligt riktlinjerna i ägarmanualen som medföljde fordonet. Du ansvarar själv för kostnaderna. Vid påfyllning av olja och kylvätska måste sådan olja och kylvätska hålla den kvalitet som anges i ägarmanualen.
Ja, du får sätta dekaler eller text på bilen, så länge de tas bort innan återlämning. Observera att du blir ersättningsskyldig för alla eventuella skador som uppstår när dekalerna väl tas bort.
Ja, du får ha med dig djur i bilen. Kom bara ihåg att se till att djuret reser säkert. Om de skadar bilen (t.ex. river sönder skinnklädseln, lukt eller annan kontaminering) blir du ersättningsskyldig.
Nej, rökning och/eller e-cigaretter är inte tillåtet i bilen.
Om bilen blir skadad eller något annat oförutsett inträffar så dokumentera detta med foto. Rapportera skadan inom 12 h från skadetillfället till enterprise@xmore.se Understiger skadan och verkstadens arbete 7500 kr ink moms så debiteras ni det faktiska beloppet som det kostar att återställa bilen.
Alla våra bilar ägs och står registrerade på xmore AB. Parkeringsböter, felparkeringsavgift, fortkörningsböter eller andra uppkomna avgifter där hyrestagaren brister i sitt omdöme måste direkt betalas av dig som hyrestagare. Om en påminnelseavgift skickas till xmore AB på parkeringsböter/felparkeringsavgift så debiteras hyrestagaren hela kostnaden och en tilläggsavgift på 500 kr. Hyrestagaren ansvarar vid försenad inbetalning av parkeringsböter/felparkeringsavgift att själv driva ärendet mot parkeringsbolaget om betalning inkommit för sent. När det gäller trängselskatter så är administrationsavgiften 60 kr.
xmore AB återbetalar INTE ovan avgifter till hyrestagaren om hyrestagaren väljer att inte betala sina böter i tid.
Du ansvarar själv för kostnaderna för ett ersättningsfordon. Du kan be återförsäljaren som utför servicen eller reparationen att tillhandahålla ett ersättningsfordon. Du kan också be xmore AB att ordna ett fordon åt dig mot en kostnad som anges av xmore AB xmore AB kommer att försöka tillgodose din begäran så långt det är rimligt möjligt.
Du kan alltid tillkalla vägassistans från biltillverkare, dock är detta mot en kostnad om det föreligger ett handhavandefel från föraren. xmore AB har ingen jour eller annan hjälpinsats som ingår i prenumerationen. Du ansvara själv för att ta bilen till närmaste bensinstation/laddstation/verkstad.
Om felet på bilen kan härledas till biltillverkaren så är det normalt sett alltid så att vägassistans ingår från respektive biltillverkare.
Anmäl skadan utan fördröjning till vår kundtjänst enterprise@xmore.se Du kan också ringa närmaste auktoriserade bilverkstad och boka tid för skadebesiktning.
Du måste både anmäla till polisen och till Trygg-Hansa och xmore AB om du fått inbrott i bilen eller om bilen har blivit stulen. Maila oss på enterprise@xmore.se
Försäkringen gäller i alla länder som tillhör Gröna Kort-systemet. I vissa länder behöver du dessutom ha med dig ett Grönt Kort som bevisar att din bil är försäkrad. Kontakta alltid oss på xmore AB i god tid innan du reser utomlands för att säkerställa att försäkringen gäller under hela din utlandsvistelse.
Vi förväntar oss en del slitage och så länge slitaget är på en rimlig nivå, tar vi inte ut någon avgift för det. Om bilen skulle visa mer slitage än vad som är rimligt med tanke på bilens ålder och körsträckan, kan du bli ersättningsskyldig för de reparationer och det underhåll som behövs för att återställa bilen till godkänd standard.
När du har meddelat oss via mail att du vill avsluta korttidsleasingen, kommer xmore AB att kontakta dig innan avtalet går ut för att boka en tid för återlämning av bilen.
Vår personal kommer att avgöra och informera dig om slitaget kommer att leda till några extrakostnader. Dessa kostnader kommer i sådana fall att inkluderas i din slutfaktura.
-Det gör kunden/företaget som prenumererar på bilen. Det åligger dennes ansvar att i god tid före varje skifte mellan sommar/vinterdäck kontakta xmore AB och boka in en tid för däckskifte. Alla däckskiften sker i Mora om inget annat är överenskommet.
Om kunden vill ta med däcken när bilen hämtas ut så åligger det kundens ansvar att montera dit däcken vid respektive period sommar & vinter.
Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under tidsperioden 1 december – 31 mars.
Om kunden uteblir från inbokad tid för däckskifte debiteras kunden 1000 kr.
Om kunden inte bokar in sig för däckskifte utan kör vidare på fel däck debiteras kunden 5000 kr.
Hyrestagaren ansvarar för att bilen besiktas, kostnaden ersätts i efterhand av xmore AB till xmore AB vid uppvisande av kvitto.
Det gör du som hyrestagare. Om det uppstår en punktering/läckage på ett däck så ansvarar du som hyrestagare att däcket lagas enligt biltillverkarens föreskrifter. Om däcket inte går att laga eller döms ut av en auktoriserad däckverkstad så ansvarar hyrestagaren att köpa ett likvärdigt däck.
NEJ! Det är ej tillåtet att dölja eller byta ut listen på bilens bakre regskylt med texten “xmore”
xmore AB riskerar böter och vi är enligt lag skyldiga att visa att bilen kommer från xmore AB.
Om listen är utbytt eller täckt av tejp etc kommer kunden debiteras 1000 kr.